“Een gevoelig, muzikaal temperament”: zo werd Geert Soenen omschreven door de Hongaarse componist en dirigent Ivan Fischer.
Geert Soenen, zoon van componist Willy Soenen, begon zijn muzikale loopbaan als trompettist en pianist, maar profileerde zich gaandeweg meer en meer als dirigent.
Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Gent en behaalde later aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Den Haag (Nederland) het diploma orkestdirectie, waar hij les kreeg van o.a. Ed Spanjaard en Jac van Steen.
Tijdens een stage van de Jeune Philharmonie volgde hij een masterclass bij Iván Fischer, dirigent van o.a. het Budapest Festival Orchestra. Hij werd ook geselecteerd voor de reeks “Jong Talent” van het Festival van Vlaanderen.
Hij verzorgde meerdere creaties, opnames voor radio en CD en waagde zich regelmatig aan cross-over-projecten, maar is eerder bekend voor zijn breed repertoire van symfonische muziek, oratoria, en vooral opera’s en operettes.
Momenteel geeft Geert les aan het Koninklijk Conservatorium op de School of Arts van de Hogeschool Gent, waar hij tevens als coach/dirigent werkt en concerteert met de orkesten van het Conservatorium aan de zijde van Dirk Brossé.
Geert Soenen dirigeerde tal van orkesten zoals onder andere het kamerorkest Amanti dell’Arte (dat hij zelf oprichtte en intussen leidde op vele concerten, o.a. in Vorst Nationaal en de zaal H. Le Boeuf van de Bozar te Brussel), het Prague Philharmonic Chamber Orchestra, het Symfonieorkest van Vlaanderen, Jong Symfonisch Gent (het voormalig Jeugd en Muziek Orkest Oost-Vlaanderen, nu bij “Amaj”), Apollo Symphonic Orchestra, Leuvens Universitair Orkest, Euregion Symphonic Orchestra, Leuvens Alumni Orkest, Brussels Festival Orkest, Brussels Symphony Orchestra, Ensemble 1828 en het orkest Arc-en-Ciel. Daarbij werkte hij samen met talrijke koren en ontelbare binnen-en buitenlandse solisten.
Hij was werkzaam als assistent-dirigent van vooraanstaande dirigenten bij De Vlaamse Opera. Hij werkte er samen met Jean-Claude Casadesus, Massimo Zanetti, Donato Renzetti, Arnold Östman en Jos Van Immerseel. In Così fan Tutte had hij bovendien ook de leiding over het koor van de Vlaamse Opera.
Als graag geziene, vaste gast op de Gentse Lyrica-concerten dirigeerde hij, naast vele opera- en belcanto-concertprogramma’s, ook vele integrale opera’s en operettes. Wellicht is hij daardoor in Vlaanderen één van de weinige dirigenten met een dergelijk indrukwekkend opera- (en operette)repertoire.
Verder dirigeert hij de Gentse koren Fa.Si.nant en Cantandum en was hij ook vele jaren jurylid op de provinciale hafabra- toernooien in Oost-Vlaanderen.
De voorbije jaren dirigeerde hij o.a. nog met groot succes de Tiende Symfonie van Sjostakovitsj en de Eerste Symfonie van Mahler op concerten in Gent (Groenzaal en Miryzaal) en Antwerpen (De Singel) waarvoor de orkesten Jong Symfonisch Gent en Antwerpen van Amaj de handen in elkaar hadden geslagen, alsook een concert samen met pianist Vitaly Samoshko.
In het opera-magazine “Opera Gazet” stond over hem het volgende te lezen:
“Tot slot gaat onze waardering en bewondering naar de dirigent Geert Soenen, die weer een formidabele prestatie leverde. Hij had duidelijk een grondige kennis van de partituur, zorgde voor een uitstekende begeleiding en met zijn professionele handigheid wist hij enkele aarzelingen vlug op te vangen.”
“Op het gevaar af in herhaling te vallen, moeten we weer verklaren dat hij een uitstekende dirigent is, die steeds de juiste kleur op het juiste moment uit zijn medewerkers kan halen.”